In het eerdere bericht "Voor het blok" vertelde ik over mijn deelname aan het project Secret Blocks, met name over het resultaat. In onderstaand bericht vertel ik over het proces: hoe het tot stand is gekomen en hoe ik het heb ervaren.
December 2012
Hoei, sommige dingen die ik doe pakken dan weliswaar mooi uit, maar zo'n opdracht? Ik heb totaal geen ervaring met hout. Ik heb geen kunstopleiding. Andere deelnemers hebben geheid meer ervaring met creativiteit, met hout, met kunst. Straks staat er een belachelijk dingetje van mij tussen het werk van 'de grote jongens'. Ik kan het wel proberen, maar hardhout bewerken is sowieso veel werk: het schijnt HARD te zijn...
En toch, naast deze alles behalve stimulerende gedachten voelde ik me wel heel erg vereerd dat Wil dacht dat dit iets voor mij was. Eerst maar eens even polsen naar de voor mij belangrijkste randvoorwaarden: hoeveel tijd heb ik en mag het uitsluitend hout zijn of kan er ander materiaal bij? De tijd bleek 3 maanden en er was geen restrictie behalve dat het blok gebruikt zou worden. Nu nog een goed idee. Nog niks beloven. Als ik niets bedenk wordt het immers niets.
Ik had het blok nog niet gezien of in handen gehad, maar vanaf de uitnodiging reist het met mij mee, in mijn hoofd. De maten: 20 x 15 x 10 cm, dat is een half A4tje en dan zo hoog als een ansichtkaartje. Vooral achter het stuur op de snelweg kan je daar lekker over mijmeren. Draaien, draaien, draaien, indelen, kleuren, thema's, associaties, een boodschap, een grapje. Meerdere ideeën passeren de revue, onderweg, thuis met de kinderen, 's avonds op de bank. Een idee waar ik met verf wel een vorm aan zou kunnen geven, maar was het idee wel sterk genoeg? Een ander idee dat niet al te veel werk zou zijn, maar of dat na de eerste aanblik nog interessant zou zijn? Het voelt als 'reserve-ideeën'. Tot ik de wetenschapsquiz zie.
![]() |
Wetenschap op TV, de kracht van beelden. |
Het antwoord blijkt 20. Cool! Je begint met zo'n simpel lullig steentje en krijgt in 20 stenen die joekel van een toren omver! In de uitzending laten ze zien hoe ze geprobeerd hebben de stenen zoveel mogelijk te vergroten in 1 stap. Het effect was verrassend, krachtig, simpel. Dat wil je zelf kunnen doen, voelen, zien, laten zien. Bekijk de uitzending op internet, vanaf 1:11:40. Dat filmpje maakt mij hebberig. Ik wil zulke blokken hebben, van mooi massief hout. Dat zou wat wezen voor mijn Secret Block!
De aangekondigde verhoudingen van het blok lijken prima. Een half A4tje heeft ongeveer de vorm van een dominosteen, en dan kan ik het nog wel 4x verkleinen tot een normale dominosteen. Leuk, een serie van 5 stenen. Misschien moet ik van de rest van het hout een kistje maken of zoiets. Het moet op de 1 of andere manier wel kunst worden...
Veel kleiner dan gedacht... |
Januari 2013
De blokken arriveren bij mij. Vijf stuks. Ik zal blij zijn als ik er 1 weet om te toveren tot een kunstwerk. De maten blijken niet te lijken op wat eerder was gezegd. Veel kleiner. Oeps. Tja, de stenen moeten sterk aflopend zijn. De grootste steen wordt bepaald door het blok. En de dikte door de verhouding van een dominosteen. Dus de kleinste wordt ook heel dun. Te dun is niet te zagen. Ik kan nog voor de reserve-ideeën gaan.Februari 2013
![]() |
1 maart: Secret Blocks in de krant met het werk van de snelste deelnemers. |
Maart 2013
Mijn schoonvader-met-zaagtafel is op Azie-reis. Wachten op hulp heeft geen zin, de tijd dringt. Begin maart krijgen we een paar onverwacht mooie dagen en ik sleep gauw de workmate naar buiten. Decoupeerzaag erbij. Hm, zaagje veel te kort voor zo'n dik blok. In hemelsnaam toch maar proberen, dan maar van 2 kanten zagen. Het meranti-hout ruikt heerlijk, naar kretek-sigaretten. Het zaagsel is opvallend fijn en mooi roestrood. De zaag wordt heet. De snede vreselijk grof. Okee, eind van de week schoonvader weer in het land, blok op de zaagtafel. Eigenlijk ook te kleine zaagcapaciteit. De cirkelzaag levert wel een bijzonder sierlijke snede op. De twee grootste plakken zijn gezaagd: TOCH en HET. Wel veel zaagverlies en de tweede steen is dikker geworden dan gepland. De derde steen gaat me vertellen of dit erg is... Thuis met een ijzerzaagje steen nummer drie gezaagd: KAN. Helaas, KAN gooit HET niet om, oftewel HET KAN niet! HET was ook naar verhouding te dik. Nu moet ik die plak overlangs doormidden zagen. Dit lijkt onmogelijk. Na lang ploeteren toch gelukt door HET vast te zetten en telkens een stukje verder te zagen vanuit een andere kant. Niet lang daarna de kleine IK kunnen uitzagen. Proef op de som:
Dit stimuleert. Ik moet ook snel door want het is nog geen kunstwerk en ik heb nog twee en een halve week. Sommige stenen staan nogal scheef. Dat mag niet en met een oude
fietsband krijg ik de schuurmachine gefixeerd en kan ik de hardhouten
domino-stenen recht maken.
De stenen zijn 'uit' het blok gezaagd, telkens de helft van de overgebleven verhoging afgezaagd. Het is een soort wenteltrapje waarvan de treden telkens kleiner worden. Door de hoogte van het blok zelf is de eerste stap wel extra hoog. Maar dat is precies zoals een nieuwe onderneming voelt voor mij: de eerste stap is gigantisch, daarna gaat het steeds makkelijker. Ha fijn, dan horen de stenen en het 'restblok' toch helemaal bij elkaar. Het zijn alleen verschrikkelijk kale houten brokken. Ik zie en voel de symboliek wel, maar niet ieder ander ziet dat. De 4 woorden IK KAN HET TOCH komen op de stenen, maar wat doe ik met de trap? En het hout is bepaald niet netjes door mijn moeizame zaagwerk.
Dun plakje afzagen van te dik uitgevallen dominosteen |
Vlakschuurmachine op zijn kop geklemd om scheve stenen te corrigeren |
Sierlijke snede door de cirkelzaag met te kleine zaagcapaciteit |
De stenen zijn 'uit' het blok gezaagd, telkens de helft van de overgebleven verhoging afgezaagd. Het is een soort wenteltrapje waarvan de treden telkens kleiner worden. Door de hoogte van het blok zelf is de eerste stap wel extra hoog. Maar dat is precies zoals een nieuwe onderneming voelt voor mij: de eerste stap is gigantisch, daarna gaat het steeds makkelijker. Ha fijn, dan horen de stenen en het 'restblok' toch helemaal bij elkaar. Het zijn alleen verschrikkelijk kale houten brokken. Ik zie en voel de symboliek wel, maar niet ieder ander ziet dat. De 4 woorden IK KAN HET TOCH komen op de stenen, maar wat doe ik met de trap? En het hout is bepaald niet netjes door mijn moeizame zaagwerk.
Ik begin maar eens met de boodschap te formuleren. Dat kan eventueel gebruikt op de expositie. Al schrijvend merk ik dat mijn idee stevig in mijn hoofd zit. Een idee dat enerzijds best persoonlijk is, anderzijds voor veel mensen herkenbaar kan zijn.
![]() |
Van gevoel naar tekst... Ik zie nu duidelijk een donkere en een lichte kant aan het verhaal. |
Op een ochtend word ik wakker en weet nu zeker dat ik niet ga schuren maar gewoon het grove hout ga schilderen. Ik heb al jaren een blik boterkleurige verf staan. Die warme tint past mooi bij het roodbruin van de meranti, helder contrast en toch niet hard. Ik print voorbeeldwoorden om erop te leggen. Op de stenen wit-op-bruin, op de trap bruin-op-wit. Hm, het blijkt te veel tekst. Een dag later bedenk ik de voetstapjes op de trap als beeldende vervanging van de zin STAP VOOR STAP.
Het trapje, respektievelijk plan A, plan B, en het uiteindelijke resultaat.
Geduld: verf laten indikken en aanbrengen met sate-prikker |
Oude techniek, wel goed drogen en proefstempelen voor mooie afdruk |
Transferpapier: ideaal, maar je weet nooit precies hoe lang het moet smelten |
... van tekst naar vormgeving: een klepje met een leerachtige binnenkant, met deel van de tekst nu grafisch verwerkt |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten