Kastboom en grondkast

In "Rommel en rare dingen" vertelde ik al van de kastjes die we nodig hadden voor de voorstelling van theaterkoor Tot&Met!. Hier nog even een paar plaatjes van de making of, het eindresultaat en de uiteindelijke bestemming.


Na de kastjes die samen in de monumentale beuk bij het kasteel een boomkast zouden vormen moest er ook nog een grondkast komen. Fijn, de buren hadden net een tuintafel aangeschaft dus de tweede zaterdag van de maand lag er een perfecte grote dunne doos bij het oud papier op de stoep. Pompidom, eigen papier naar buiten, doos van de buren mee naar binnen!

Wat gaaf om zelf zonder enige timmer- of zaagervaringen in een wip zo'n klassieke paneeldeur te kunnen maken. Ik kan die vorm dromen omdat in het grote oude huis waar ik opgroeide alle deuren panelen hadden, vaak 2 vakken, soms 3. Ik heb nog 2 vakken overwogen voor de grondkast, maar daar was-ie te klein voor. Nu nog wat experimenteren met knoppen om hem aan open te trekken. Omdat ik alle knoppen verschillend wilde hebben zijn de dennenappel en tak afgevallen en zijn het tenslotte stenen geworden. Steen paste beter bij een grondkast dan boommateriaal. Bovendien waren het van die grillige stenen, diepzwart van binnen en wit van buiten, bijna knoken. En de grondkast speelde ook een belangrijke rol op een beetje griezelig moment dus dat kwam goed uit.


Ik vond de kasten eigenlijk het leukst met die bijna-houtkleur van effen ribkarton. Maar ja, ik ontkwam er niet aan om ze te verduurzamen omdat ze buiten gebruikt zouden gaan worden enige dagen. Bovendien moest de betreffende scene contrasteren met een scene waarin alles van hout en ander natuurlijk materiaal was. Daarom met kleurige verf in de weer. Omdat de boom waar de scene zich afspeelde enorm is was het uiteindelijk ook wel goed dat de kastjes felle kleuren hadden. Maar als iemand me een goede manier aan de hand kan doen om karton te verduurzamen (niet al te mileubelastend, niet al te duur, en graag met behoud van ongeveer deze kleur), dan houd ik mij aanbevolen. Ik zou dan onmiddelijk weer nieuwe kastjes maken!


Interessant wel: de scene hier ging over een vrouw die allerlei spulletjes verzamelt: Julia Deeltjes. Heel veel, van alles, van iedereen om haar heen. Nee, ondergetekende was geen inspiratie-bron voor dit personage, voor zover ik weet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten