In knop, in blad, in bloei



Voor de nieuwe buurtkamer Forofiet in Boxtel heb ik deze lampenkappen opgesierd. Zoals ik gewend ben heb ik alleen gewerkt met wat overschiet. Kappen heeft de beheerster van de buurtkamer gehaald bij de kringloop, takken komen uit de tuin en van straat, en de knoppen, bladeren en bloemen zijn van afval. Hier een foto-verslag van dit werkje.


 
In Boxtel staat een oud schoolgebouw en een deel daarvan is al een aantal jaar een buurthuis. De constructie 'Makerskamer' liep dit najaar af en het gaat nu verder als buurtkamer Forofiet. Meerdere mensen hebben de afgelopen weken heel hard gewerkt om de ruimtes op te knappen voor de opening. Toen ik gevraagd werd lampenkappen te versieren heb ik dat met plezier gedaan.

Er was al gezorgd voor 3 grote neutrale lampenkappen.

Toen ik zag dat de accentkleur in het nieuwe verfwerk lime was wist ik meteen dat ik mijn materiaal al in huis had. Deze kleur komt veel voor in plastic verpakkingsmateriaal. Ik spaar al heel lang doppen en had toevallig een aantal maanden geleden geinventariseerd welke kleur ik genoeg van heb om iets mee te doen. Dat bleek groen en goud. Perfect bij het hout, creme en lime in de ruimte waar de lampen komen te hangen. Nu kon ik eindelijk gebruik maken van de mozaik-ideeen waar ik eerder aan had gewerkt zonder directe bestemming.

Forofyt heeft een plantenkundige betekenis. Dus was het leuk om een vorm te gebruiken die daar bij aansluit. Ik zag 3 krachtige vormen voor me: takken, bladeren en bloemen. Alles mengen leek me niet goed, dus heb ik het verdeeld over de 3 lampen. 

Het grappige is dat dit nu op stadia lijkt. Ik moest even denken of dat de bedoeling was en toen ik eenmaal bezig was merkte ik dat dat zeker de bedoeling was. Ontwikkelingsprocessen in stappen zijn belangrijk, in de natuur, voor zo'n project als de buurtkamer Forofiet, en voor iedereen persoonlijk. Het bracht mij ook mooi weer op mijn eigen ding: 
Doe de dingen nou gewoon stap voor stap! Vergeet af en toe dat er nog zoveel stappen te gaan zijn en zet gewoon de eerste. En daarna pas de tweede. En heb vertrouwen dat je na iedere stap er wel weer achter komt hoe je de volgende zet.
Na 1 week denken en 1 dag doen hangen ze!


2 opmerkingen:

  1. Ha Margriet, deze zijn ook weer heel leuk. Wat versta je de kunst van kijken toch goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Margriet,
    Omdat ik je site telkens weer verrassend vind heb ik je genoemd in mijn laatste blog.
    Hartelijke groeten
    El

    BeantwoordenVerwijderen